|

EVA

155mm 52kal. TMG EVA (vezená húfnica)

155 mm 52 kal. TMG EVA je samohybný autonómny delostrelecký systém s automatickým nabíjaním munície, schopný zabezpečiť účinnú paľbu priamym aj nepriamym zamierením. Konštrukčne húfnica vychádza z objektu ZUZANA 2, z ktorého preberá maximálne možné množstvo skupín a konštrukčných riešení overených v  doteraz realizovaných skúškach v SR aj v zahraničí.

155 mm TMG EVA sa vyznačuje predovšetkým veľkou mobilitou, nakoľko ide o ľahšiu verziu húfnice. Jej ďalšími charakteristikami sú ochrana posádky proti pechotným zbraniam, ďaleký dostrel, rýchla príprava a vysoká presnosťou streľby, rýchly prechod z pochodovej polohy do palebného postavenia a taktiež schopnosť vykonávať streľbu tzv. salvovým efektom – MRSI.

Obsluhu objektu tvorí trojčlenná posádka, ktorá je rozmiestnená v klimatizovanej kabíne vodiča. Núdzové pracovisko veliteľa je umiestnené na zbraňovej nadstavbe. Kabína vodiča je ľahko pancierovaná. Pre činnosť  v zamorenom  priestore je kabína vybavená účinným filtračným a ventilačným zariadením. Kabína chráni obsluhu pred účinkami bojových chemických látok, radiačného žiarenia a proti zbraniam pechoty a črepinám.

Húfnica sa skladá zo zbraňovej nadstavby, podvozku a palubného riadiaceho systému.

Ovládanie zbraňovej nadstavby pri streľbe je možné z dvoch miest – z kabíny podvozku alebo z ovládacieho miesta priamo na zbraňovej nadstavbe. Zbraňová nadstavba je vybavená automatickým systémom nabíjania, ktorý tvoria dopravníky munície pre 12 ks striel a 12 ks náplní, podávače a nabíjacie ústrojenstvo – to umožňuje streľbu MRSI, vystrelenie 5 rán v prvej minúte, resp. 9 rán za dve minúty. Pre vystrelenie munície uloženej v dopravníkoch nie je potrebné vystúpenie obsluhy z kabíny, všetku činnosť ovláda veliteľ z kabíny podvozku. Na podvozku je uložených ďalších 12 ks striel a náplní v schránkach.

Návrh podvozku EVA 6×6 alebo 8×8 je odvodený z konceptu TATRA obsahujúci strednú nosnú rúru s výkyvnými pol osami a motor umiestnený v prednej časti. Podvozok je vybavený obrnenou kabínou a taktiež centrálnou infláciou a defláciou pneumatík, ktorá umožňuje vodičovi meniť tlak v pneumatikách počas jazdy.

Automatizáciu činnosti zbrane zabezpečujú mechanizmy na snímanie a automatické nastavovanie polohy hlavne a dopravníkov munície, ovládanie nabíjacieho automatu, prenos údajov medzi nadriadeným systémom a objektom EVA.

Hlavný princíp programového vybavenia SRP je centrálne riadenie technických prostriedkov a sledovanie ich činností. Ďalšie vlastnosti programového vybavenia vyplývajú z toho, že úlohy, pre ktoré sú vstupné údaje získané na dele, musia byť riešené priamo v palubnom počítači. Ide predovšetkým o úlohy topografickej, balistickej a technickej prípravy, ale hlavne o výpočet prvkov streľby.

Technické parametre

Rozmery, hmotnosti a jazdné vlastnosti

celková dĺžka
11 500 mm
celková šírka
2 550 mm
celková výška (pri 0° námere)
3 280 mm
nájazdový uhol vzad
40°
nájazdový uhol vzad
27°
pohotovostná hmotnosť úplného vozidla 8x8
26 500 kg
celková hmotnosť úplného vozidla 8x8
28 100 kg
výstupnosť (kolmý stupeň) podľa STN 30 0029
500 mm
prekročivosť (šírka zákopu) podľa STN 30 0029
900 mm
rýchlosť jazdy
90 km/h - cesta, do 20-30 km/h - terén

Charakteristika zbrane

kaliber
155 mm
dĺžka hlavne
52 kalibrov
rozsah námeru
-3,5° až + 75°
rozsah odmeru
± 60°
maximálny dostrel
41 km pri použití striel OFd M3DV
kadencia v automatickom režime
5 rán v prvej minúte, 13 rán v priebehu 3 minút
kadencia v ručnom režime
2 rany za minútu
počet vezených striel
12 + 12 v schránkach
počet vezených náplní
12 + 12 v schránkach
počet členov obsluhy
3

Prídavná pohonná jednotka APU

výkon motora for NA char.
25 kW
prevádzkové otáčky motora
2 600 rpm
nominálny elektrický výkon
3,3 kW
kapacita akumulátorových batérií
55 Ah

Klimatické podmienky prevádzky

rozsah teplôt
od -30 do +55°C
relatívna vlhkosť vzduchu
98% pri teplote +55°C
prašnosť vzduchu
do 1,5 g.m-3 vo výške 0,5m nad ter.